با ما همراه باشید

اجتماعی و انتظامی

چالش های انسانی بلای جان بام ایران

منتشر شده

در

آمل خبر(آمل نیوز)- قربانعلی مسافر /چرای بی رویه، جاده سازی، معدنخواری، صعودهای بدون کنترل، تولید زباله توسط کوهنوردان و ورود خودروهای بیشمار امروزه بلای جان قله دماوند به عنوان نماد ایستادگی و بام ایران شده است.

نماد استقامت، پایداری و ایستادگی است، بام ایران بوده و نخستین اثر طبیعی ثبت ملی است.
بلندترین قله ایران و خاورمیانه بوده و یک نماد ملی و طبیعی برجسته در ایران اسلامی است.
قله دماوند؛ دیو سپید پای در بند با بلندایی به ارتفاع 5 هزار و 610 متر نخستین اثر طبیعی ایران ثبت میراث طبیعی و آثار ملّی ایران است و امروز با چالش های فراوان ساخته بشر دست و پنجه نرم می کند.

دماوند ارزشمندترین زیستگاه گونه های مختلف حیات وحش و محل رشد گونه های گیاهی نادر بوده که بخش هایی از این کوهستان به عنوان منطقه حفاظت شده سازمان حفاظت محیط زیست است.
چهار مسیر عمومی برای صعود به دماوند وجود دارد که مهمترین و شلوغ ترین آن جبهه جنوبی است ولی در جبهه های غربی، شمال شرقی و شمالی مسیرهایی برای صعود وجود دارد که براساس آمار سالانه حدود 10 هزار کوهنورد قله دماوند را فتح می کنند.

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی در سفر اخیر به مازندران در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، در مورد آخرین وضعیت ساماندهی صعود و اقدامات پیشگیرانه تخریب قله دماوند به عنوان بام ایران، اظهار کرد: پس از نیمه خرداد هر سال هجوم صعود کوهنوردان به قله دماوند آغاز می شود.
رضا زارعی با اشاره به تمهیدات فرمانداری آمل و بخشدار لاریجان مبنی بر ابلاغ دستورالعمل و تشکیل ستاد حفظ محیط کوهستان دماوند، افزود: در این زمینه جلسات لازم برگزار شده دستورالعمل تدوین شد تا وظیفه فدراسیون کوهنوردی در راستای حفظ دماوند به باشگاه ها ابلاغ شود.

صعود بیشمار افراد کم تجربه عاملی در مسیر تخریب دماوند
وی با اعلام اینکه کند معضل جدی در تخریب دماوند ورود افراد کم تجربه است و انتظار می رود منع صعود افراد کم تجربه به قله دماوند اجرا شود، تصریح کرد: قله دماوند با دو مشکل جدی روبرو است، تخریب محیط زیست با زباله های گردشگران، کوهنوردان و امداد و نجات در دماوند بسیار مهم خواهد بود البته امداد و نجات هلال احمر آمل با همکاری ستاد پیشگیری از حوادث فدراسیون کوهنوردی در حال ارائه خدمات هستند.
رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی یادآور شد: به همان نسبت که انتظار داریم چرای بی رویه دام، جاده سازی و معدنخواری در دامنه ها به حداقل برسد باید تولید زباله توسط کوهنوردان هم بسیار ناچیز باشد، ادامه داد: باید بدانیم بخشی از تخریب دماوند کوهنودان هستند که با ورود خودروها به قله دماوند گرمای حاصل از فعالیت موتور آنها باعث نابودی هوای منطقه و گرمایش زمین می شود، یخچال های دماوند هم بیشتر از زباله در حال تخریب و نابودی هستند.
وی با اعلام اینکه در کوهستان و دامنه ها مهمترین عامل تخریب چرای دام است، افزود: سه برابر ظرفیت در دامنه های دماوند چرای دام داریم، هرچند با توجه به اینکه شهرداری ها برای جاده سازی اجازه ورود و حضور در دماوند را ندارند ولی جاده سازی توسط شهرداری ها انجام می شوند.
زارعی با بیان اینکه هیچ شهرداری حق حضور در مناطق کوهستانی را ندارد، یادآور شد: اگر دماوند در اختیار صاحبان خود باشد می توانند به درستی از آن صیانت کنند.


لزوم اجرای طرح عدم استفاده از ظروف یک بار مصرف در قله
وی با اشاره به اینکه تعداد 100 رأس قاطر در مسیر جنوبی قله دماوند بارگیری می کنند، ادامه داد: هرچه قدر ورود آنها را محدودتر کنیم به سود دماوند است، با بستن جاده های خاکی کوهنورد دسترسی سخت تری به قله دارد و زباله ها کمتر می شود.
رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی با اعلام اینکه باید طرح عدم استفاده ظروف یکبار مصرف را برای کوهنوردان آغاز کنیم، گفت: باید همه متحد باشیم و دماوند را کوه ملی و نماد استقامت و ایستادگی کشور بدانیم، کوهنوردان آموزش دیده را وارد دماوند کنیم و افراد بدون مدارک لازم برای صعود را به دماوند راه ندهیم.
وی با اعلام اینکه باید با تدابیر لازم ظرفیت های ورود و صعود به دماوند را کاهش دهیم، خاطرنشان کرد: امروزه دماوند محلی برای تأمین هزینه های محلی شد، آنهایی که معادن برای آن بسته شده و دماوند گناهی نکرده که معدن را ببندیم و برای جبران معدنکاوی کوهنوردان بیشتری وارد مسیر کنیم.
زارعی با اشاره به اینکه پس از دستور عدم ورود کوهنوردان آماتور به دماوند فدراسیون کوهنوردی به آن عمل می کند، ادامه داد: خودروها برای حمل مسافر نباید وارد دماوند شوند و سازمان های دیگر هم نباید اجازه ورود کوهنوردان به منطقه را بدهند.

وی با اعلام اینکه فدراسیون کوهنوردی صعود کوهنوردان را محدود کرده و فقط اجازه 100 کوهنورد حرفه ای را به قله می دهد ولی هجوم کوهنوردان و ورود 300 کوهنورد در روز دماوند را به نابودی می برد، خاطرنشان کرد: فدراسیون کوهنوردی طرحی را برای صیانت از دماوند با رویکرد کاهش حضور کوهنورد تقدیم ستاد صیانت از دماوند کرد تا برای کاهش حضور کوهنورد اقدام جدی شود.

نباید زباله ها قله دماوند را دربرگیرد
زارعی با اشاره به اینکه ما وظیفه داریم دماوند را حفظ کنیم و باید کوهنورد کمتری در دماوند حضور داشته باشند، گفت: معضلاتی همانند چرای دام، حضور قاطر و خودروها هم امروزه به مشکل جدی تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه نباید 300 چادر روزانه در دماوند برپا شود، ادامه داد: ما رفتگر دماوند هستیم و هفته ای یک تن زباله از قله دماوند جمع آوری می شود.
رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی با اعلام اینکه نباید روزی فرا برسد که زباله ها قله دماوند را دربرگیرد، بیان کرد: در گزارش های اعلام شده قاطرچی ها در قله دماوند تورگردانی می کند و برای هر کوله مبلغ یک میلیون تومان درآمد دارد پس باید همه فت و آمدها در کوهستان و دامنه ها کنترل شود.
وی با اعلام اینکه کوهنوردان باید موظف شوند که زباله های خود را از قله به پایین کوه بیاورند، گفت: ستاد صیانت از قله دماوند به دستور دادستانی با ورود بخشداری تشکیل شده و باید همه جانبه از قله دماوند حمایت و حراست شد پس نباید جوامع محلی برای درآمد بالا باعث تخریب بام ایران شوند.

حضور بی ضابطه، حجم زباله های پلاستیکی در دامان کوهستان، پاکوب شدن خاک بسیار ارزشمند دماوند با تردد بی امان کوهنوردان، از بین رفتن پوشش نادر گیاهی بر اثر رفت و آمد بیش از اندازه قاطرهای حامل بار کوهنوردان، رهاسازی فضولات انسانی و حیوانی، یادگاری دیگر بلای جان دماوند است که از گذشته تاکنون به شدت ادامه دارد.
رها سازی بنرها و دست نوشته های کوهنوردان پس از عکس های یادگاری، به آتش کشیدن چوب و نخاله برای گرم شدن و رها کردن آن هم از دیگر عوامل تخریب بام ایران است که باید کوهنوردان و ورزشکاران مراعات حال مرتفع ترین قله کشور را برای حفظ و حراست از آن داشته باشند.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *